Soalan dan jawapan soalan panas terkini
Soalan Panas 2012 sejarah
Soalan Struktur
Soalan 1
a.
Punca
perdagangan Yunani
-
Bentuk muka bumi yg menghalan kegiatan pertanian
-
Memberi tumpuan kepada kegiatan perdagangan
-
Kekurangan tanah menyebabkan terpaksa mendapat makanan
daripada luar
-
Athens telah mendapatkan bekalan makanan dari
kawasan selatannya dan Laut Hitam
-
Athens juga menjadi pusat pengumpulan barang
keperluan yang datang dari Timur.
b.
Faktor
Kepesatan Perdagangan di India
Perdagangan dalaman di wilayah India
|
Perdagangan dengan Negara luar dengan Macedonia, Sri
Lanka, Asia Tengah, Asia Tenggara
|
Terdapat pelabuhan penting seperti Tamralipti
|
Wujud persatuan
perdagangan dan perusahaan / Sresthin / Persatuan tukang kayu / tukang logam
/ tukang kulit
|
Persatuan mengawal harga barangan / kualiti barangan / gaji pekerja
|
Undang-undang digubal untuk mengawal persatuan
|
Raja mengawasi pelaksanaan undang-undang
|
Mata wang emas digunakan sebagai medium jual beli
|
Dasar kewangan dan ekonomi yang sistematik
|
Terdapat sektor perusahaan tekstil seperti kain kapas
dan sutera , barang kemas seperti emas, batu permata dan mutiara
|
Pelbagai jenis cukai dikenakan spt hasil pertanian dan
buah-buahan
|
Perdagangan
maritim dijalankan dengan Alam Melayu, China, Rom dan Sri Lanka
|
c.
Kemajuan
bidang Pertanian di China
F1
Pengenalan alat tenggala
F2
Membuat batas tanaman
F3
Pengenalan kolar kuda untuk
menarik tenggala kayu / kereta kuda / kereta sorong beroda
F4
Membuat penyisir tanah
F5
Penciptaan alat kegunaan
pertanian/Cangkul/Bajak
F6
Sistem penanaman secara bergilir
untuk Kekal kesuburan tanah
F7
Kawasan bukit diteres untuk
pertanian
F8
Pembinaan sistem pengairan
untuk pertanian
F9 Pembinaan terusan untuk kawalan banjir
d. Ciri-ciri
pendidikan agama tamadun India
Mementingkan keagamaan
|
Agama Hindu sebagai teras
|
Didominasi oleh kaum lelaki
|
Kaum wanita tidak
mempunyai ruang menerima pendidikan
|
Pendidikannya
memberi tumpuan pembelajaran kitab-kitab veda
|
BahasaSanskrit
merupakan medium pengajaran penting
|
Kaedah hafalan digunakan untuk mendalami kitab-kitab veda
|
Pendidikan yang berteraskan agama Hindu dan Buddha
|
Pendidikan peringkat awal diberikan di istana dan di rumah
|
Pendidikan tinggi diberikan di Kolej Brahma
|
Lahir universiti
agama Buddha, iaitu Nalanda
|
e.
Perubahan
akibat perkembangan dalam pendidikan
-
Kemajuan kepada Negara
-
Peningkatan tahap intelektual
-
Membentuk Negara maju
-
Peningkatan taraf hidup
-
Peningkatan teknologi
Soalan 2
a.
Ciri-ciri system
Feudal di Eropah
F1 Terdiri daripada golongan pemerintah (
raja ) dan golongan yang diperintah ( rakyat )
F2 Raja memiliki tanah secara mutlak
F3 Pentadbirannya dibantu oleh pembesar
F4 Raja mengurniakan tanah kepada pembesar
untuk ditadbir
F5 Pembesar mendapat naungan /
perlindungan daripada raja
F6 Pembesar memberikan khidmat tenaga dan
cukai kepada Raja
F7 Golongan hamba memberi khidmat tenaga
kepada golongan pembesar
b. Faktor
politik kucar kacir di zaman gelap
Keadaan politik
tidak stabil
Tiada pentadbiran
pusat yang berkesan
Adanya golongan baron / tuan tanah yang sangat berkuasa
Keadaan hidup
yang tidak selamat
Menyebabkan
petani tepaksa mencari perlindungan dari tuan tanah
c. Keadaan
gereja mengongkong masyarakat Eropah
Gereja amat
berkuasa
Memiliki hartanah
yang banyak
Hanya memberi
fokus kepada kegiatan amalan agama
Hanya menekankan
pembelajaran ilmu keakhiratan sahaja
d.
Faktor
kegiatan perdagangan tidak berkembang
F1 Aktiviti perdagangan diganggu oleh
orang gasar seperti Viking dan Magyar
F2 Kawasan Mediterranean dikuasai oleh
orang-orang Islam
F3 Memberi tumpuan kepada kegiatan
pertanian
F4 Kegiatan
perdagangan terhad kepada perniagaan barangan pertanian
F5 Aktiviti perniagaan barangan pertanian
dikendalikan menerusi sistem
barter
F6 Penggunaan mata wang amat terhad
F7 Orang Eropah tidak berdagang ke Timur
Jauh
e.
Iktibar
kemerosotan ekonomi zaman gelap
Pertanian berskla besar
Tumpuan kepada kegiatan
perdagangan
Menggunakan matawang
Perlu menguasai teknologi
Keadaan politik perlu stabil
Soalan 3
a.
Contoh
akhbar
-
Warta Malaya, Lembaga Malaya, majlis, Utusan Melayu,
Warta negara
b.
Persoalan
dalam akhbar
-
Memajukan pendidikan Tinggi utk orang Melayu
-
Menggalakkan pendidikan untuk wanita
-
Pendidikan bahasa inggeris
-
Memertabatkan bahasa melayu
-
Menggalakkan syarikat kerjasama
-
Menggalakkan perniagaan
-
Mengkritik dasar british
-
Menyeru orang Melayu supaya bersatu
-
c.
Mesej dalam
Novel
Anak Mat Lela Gila
-Ishak Hj Muhammad
F1 Semangat menentang penjajah oleh anak muda
F2 Menghargai warisan bangsa sendiri
F3 Mencintai tanah air
F4 Menolak kesenangan demi maruah bangsa
d. Putera Gunung Tahan – Ishak Hj Muhamamd
F1 Semangat wira pemuda tempatan menentang
penjajah
F2 Mencintai tanah air
F3 Bangga dengan kebolehan sendiri
F4 Seorang gadis tempatan menolak cinta pegawai
penjajah
F5 Tidak mahu menjatuhkan maruah bangsa
Melor Kuala Lumpur
– Harun Aminurrashid
F1
Emansipasi atau kebebasan wanita menentukan hala tuju
F2
Wanita yang mengutamakan pendidikan untuk kebaikan diri
F3
Membuang pandangan negatif yang boleh menghalang kemajuan
e.
Kenapa guna
media cetak untuk memberi kesedaran
F1 Kos murah
F2 Ramai pembaca
F3 Tersebar luas
F4
Sesuai untuk isu semasa
F5
Menarik
F6 Mudah didapati
F7
Cetakan lebih kerap
-
Soalan 4
a.
Faktor
Malaysia mengamalkan dasar pro barat
Malaysia mendapatkan bantuan
pertahanan daripada negara-negara Komanwel.
Malaysia menandatangani Perjanjian Pertahanan Inggeris-Tanah Melayu (AMDA)
1956.
Dasar berbaik dengan negara jiran disebabkan timbul krisis selepas Malaysia
mencapai kemerdekaan seperti konfrontasi dengan Indonesia,terputusnya hubungan dengan Filipina (1963-1965) dan keluarnya Singapura
daripada Malaysia.
Malaysia menandatangani beberapa perjanjian dan menubuhkan ASA 1961
dan Maphilindo pada 1962 serta ASEAN
pada 1967.
Faktor ekonomi pula memperlihatkan pergantungan Malaysia kepada
Britain.
kerana Malaysia anggota blok sterling,mengharapkan permintaan negara Barat
terhadap hasil timah dan getah dan pelabur Britain masih menguasai peratus
yang besar dalamekonomi Malaysia.
Bagi mengurangkan kebergantungan ini,Malaysia yang mengamalkan pasaran
bebas
Mula membina rangkaian perdagangan dengan negara-negara lain seperti Jepun.
b.
Usaha
kerajaan melaksanakan dasar luar Malaysia
Dasar
luar Malaysia adalah sentiasa berubah-rubah mengikut peredaran masa dan
perkembangan dunia.
·
Pro Barat
·
Anti Komunis
·
Berbaik dengan jiran
·
Hubungan baik dengan komanwel
|
·
Dasar Berkecuali
·
Berbaik-baik dengan semua negara
·
Hubungan baik dengan negara Komunis
|
·
Mengekalkan dasar-dasar tahap kedua
·
Memberi penekanan terhadap kepentingan ekonomi
·
Dasar Pandang ke Timur
·
Tingkatkan hubungan dua hala dengan
negara-negara lain untuk memantapkan ekonomi negara.
|
c.
Usaha
mencapai matlamat dasar luar tahap dua
- Mengamalkan dasar berkecuali dan berbaik-baik dengan semua negara.
- Mengisytiharkan ZOPFAN
- Menjalin hubungan diplomatik dengan negara berfahaman komunis seperti
China.
- Menjalin hubungan diplomatik
dengan Vietnam pada 1976.
d.
Kenapa dasar
luar Malaysia tahap 3 menekankan
kepentingan ekonomi
-
Dasar pandang ke Timur telah diperkenalkan
dengan menggunakan Jepun dan Korea Selatan sebagai model pembangunan.
-
Ia bertujuan menggalakkan rakyat Malaysia
mengambil dan menerima paikai nilai-nilai yang baik seperti semangat mencintai
negara, kesungguhan dalam pekerjaan dan etika pengurusan kerja yang baik.
e.
Asas pertimbangan
kerajaan dalam melaksanakan dasar luar
Menjalin hubungan dengan negara luar sejak Kesultanan
Melayu Melaka
|
Hubungan luar berbentuk hubungan perdagangan seperti
China, Arab, Siam dan negeri-negeri di Kepulauan Melayu
|
Terjalan hubungan dengan negeri-negeri Melayu serumpun seperti Brunei dan Singapura
|
Malaysia menyertai negara-negara Komanwel
|
Hubungan diplomatik dengan Britain, Australia dan
New Zealand
|
Malaysia diancam komunis / Parti Komunis Malaya
|
Malaysia mengamalkan sistem pemerintahan demokrasi
berparlimen
|
Malaysia berhak tentukan hala tuju dan masa depan
sendiri
|
Malaysia tekankan pemeliharaan kedaulatan
negara-negara lain
|
Malaysia sokong Palestin mewujudkan keamanan di
rantau Asia Barat
|
Malaysia berpegang teguh kepada prinsip dan piagam
PBB
|
Soalan Esei
Soalan 5
a.
Maksud
Piagam Madinah
Perlembagaan
bertulis
|
Dirangka
oleh Nabi Muhammad s.a.w. berpandukan wahyu
|
Menjadi
asas pemerintahan kerajaan Islam madinah
|
Mencatatkan
peraturan dan tanggungjawab ketua negara dan rakyat
|
Dirangka
berasaskan persetujuan orang Islam dan bukan Islam
|
b.
Isi
Kandungan Piagam Madinah
Nabi Muhammad
s.a.w. pemimpin di Madinah
|
Baginda sebagai
ketua hakim
|
Menyelesaikan
masalah antara orang Islam dengan bukan Islam
|
Undang-undang Islam
diguna pakai secara menyeluruh
|
Masyarakat Madinah
wajib mempertahankan Madinah daripada ancaman musuh
|
Masyarakat Madinah
dianggap sebagai ummah
|
Mempunyai
tanggungjawab yang sama terhadap negara
|
Tidak boleh
bermusuhan sesama sendiri
|
Masyarakat Madinah
bebas mengamalkan agama masing-masing
|
Bebas mengamalkan
adat selagi tidak bertentangan dengan Islam
|
Masyarakat Madinah
bebas mengamalkan agama masing-masing
|
Bebas mengamalkan
adat selagi tidak bertentangan dengan Islam
|
Kerjasama antara
masyarakat Madinah dituntut dalam
memajukan ekonomi negara
|
Unsur riba
dihapuskan dalam sistem perniagaan
|
Melarang penindasan
|
Masyarakat madinah
mempunyai peluang ekonomi yang sama rata
|
c.
Kepentingan
Piagam madinah
Kerajaan
Madinah menjadi model kerajaan Islam
|
Menjadi
panduan menjalankan pemerintahan berasaskan Islam
|
Perlembagaan
yang dapat diterima pakai oleh semua masyarakat
|
Merangkumi
peraturan berkaitan dengan dunia dan akhirat
|
Sistem
pemerintahan yang meletakkan Allah sebagai kuasa tertinggi
|
Unsur
- unsur Islam dapat dipraktikkan dalam negara berbilang kaum
|
|
Islam
melarang riba , penipuan , rasuah dan penindasan
|
Ekonomi
Islam dapat dipraktikkan kerana mementingkan keadilan dan ketelusan
|
Ekonomi
Islam di Madinah meningkat
|
Sifat
bertimbang rasa dan bersedekah digalakkan
|
Masalah
ekonomi orang Muhajirin dapat diatasi
|
|
Dapat
menyusun kehidupan masyarakat yang sistematik
|
Setiap
kaum terikat dengan undang-undang
|
Semua
bangsa mempunyai hak yang sama
|
Semua
bangsa harus mematuhi peraturan yang ditetapkan
|
Taraf
dan kedudukan rakyat sama
|
Konsep
keadlian sosial dapat dipraktikkan
|
Amalan
dan sifat positif seperti perpaduan, bekerjasama dan rela berkorban dapat
dipraktikkan
|
Soalan 6
a.
Bukti Teori
Kedatangan agama Islam
Islam berkembang menerusi aktiviti para
pedagang
Bukti catatan Cina Bahawa oarang Arab / Parsi
telah mempunyai pusat peraniagaan/petempatan di Canton / Amoy sejak tahun 300
Masehi
Pedagang Arab menguasai perdagangan laut dari
pelabuhan Iskandariah , Mesir ke Cina
sejak awal lagi sehingga munculnya Islam di Mekah pada abad ke-7
Asia Tenggara sebagai pelabuhan persinggahan
pedagang Arab ke negara China
Pedagang Arab membina perkampungan Islam bernama Ta Shih di Sumatera Utara.
Persamaan bahan kesusasteraan di Asia Tenggara
dengan sastera Semenanjung Tanah Arab
Orang Arab berkahwin dengan wanita tempatan.
Perkataan Arab yang terdapat dalam tulisan jawi
diambil daripada bahasa Arab
Adat resam dan kebudayaan orang Melayu
dipengaruhi budaya Arab
Pengislaman raja di asia Tenggara dilakukan
oleh Syeik dari Arab
Penulisan kitab agama menggunakan gaya
penulisan Arab Mana-mana 3 x 1
m
b.
Cara
pedagang menyebarkan islam
Pedagang mempunyai sikap dan tingkah laku yang
murni yang menjadi ikutan masyarakat tempatan
Menjadikan perkampungan / pelabuhan
persinggahan sebagai menjadi pusat perbincangan agama Islam di kalangan
pedagang
Pedagangan menjalankan dakwah
Pedagang membawa bersama ulama untuk
menyebarkan Islam
Mempunyai sifat mahmudah / berhemah / lemah
lembut menarik lebih ramai penduduk tempatan
Hubungan baik pedagang dengan pemerintah
tempatan yang memberi keistimewaan untuk berdakwah.
c. Pedagang
Islam dianugerahkan jawatan syahbandar di beberapa pelabuhan di Asia
Tenggara
d. Faktor
islam mudah tersebar
-
Keistimewaan agama Islam itu sendiri telah
menarik orang ramai untuk menganut agama Islam.
-
Konsep seperti Tuhan yang Maha Esa atau Tauhid, keadilan, hak individu dan
masyarakat, kehidupan yang harmoni, menyanjung akhlak mulia, dan konsep
kebahagian di dunia dan akhirat.
-
Islam yang telah disampaikan oleh Nabi
Muhammad s.a.w adalah agama yang menuntut manusia berfikir secara rasional
-
pemikiran ini berjaya diterima oleh pelbagai
lapisan masyarakat di Asia Tenggara
Soalan 7
a. Langkah mewujudkan
pakatan murni
Membentuk
Jawatankuasa Hubungan Antara Kaum ( CLC)
|
CLC dianggotai oleh kaum Melayu ,Cina dan
India
|
CLC
adalah titik permulaan kerjasama kaum di tanah melayu
|
CLC
mengutamakan perpaduan antara kaum asas kemerdekaan
|
CLC
mengadakan rundingan dengan UMNO dan beberapa perkara dipersetujui
|
Penubuhan
Lembaga Pembangunan Industri Desa ( RIDA )
|
Tujuannya
untuk memajukan ekonomi dan pendidikan orang Melayu
|
Kerakyatan
Negeri 1951 diberikan kepada imigran yang lahir di PTM
|
Fakta
|
Pilihanraya
akan diadakan di peringkat perbandaran, negeri dan Majlis Perundangan
Persekutuan ( MPP )
|
Pembukaan
keahlian UMNO kepada bukan Melayu oleh Dato; Onn
|
Gagal
kerana orang melayu enggan mengubah struktur UMNO
|
Meningggalkan
UMNO dan tubuh Parti Kemerdekaan Malaya ( IMP )
|
Dato’
Onn membuka keahlian IMP kepada semua kaum
|
Menggunakan
konsep kerjasama antara kaum
|
Gagal
kerana perpaduan terlalu asing bagi
kaum Cina, India dan kaum lain
|
Penubuhan
Persidangan kebangsaan oleh Sir Malcolm Mac Donald
|
Tujuannya
mencapai kerjasama politik bagi mengurangkan perasaan perkauman
|
Konvensyen
Kebangsaan dianjurkan oleh Tunku Abdul Rahman sebagai pemimpin UMNO bersama
MCA
|
Asas
pembentukan Parti perikatan kerana disertai oleh pelbagai parti dan persatuan
politik
|
b. Kejayaan
pakatan murni
Kerjasama
UMNO-MCA telah memenangi Pilihanraya Majlis Perbandaran Kuala Lumpur pada
1952
|
Menang
9 daripada 12 kerusi
|
Perikatan
UMNO-MCA memenangi 26 daripada 37 kerusi dalam Pilihanraya bandaran bandar
utama
|
Parrti
Perikatan memenangi 226 daripada 268 dalam Pilihanraya Negeri 1954
|
Kemenangan
ini menunjukkan pemuafakatan kaum diterima oleh penduduk Tanah Melayu
|
Kerjasama
UMNO –MCA menjadi asas penubuhan Parti Perikatan
|
MIC Menganggotai Perikatan pada 1955
|
Pemimpin
Parti Negara , UMNO, MCA dan MIC mengaggotai Jawatankuasa Pilihanraya majlis
Mesyuarat Perundangan
|
Perikatan
memenangi 51 daripada 52 kerusi dalam Pilihanraya
Majlis Perundangan Persekutuan ( MPP) 1955
|
Tunku
Abdul Rahman dilantik sebagai Ketua Menteri
|
Pembentukan
kabinet yang terdiri daripada pelbagai kaum
|
Tunku
Abdul Rahman mengetuai rundingan kemerdekaan
|
c. Apakah yang
mungkin terjadi jika mengabaikan pakatan murni
F1 Perbalahan kaum
F2 negara tidak aman
F3 Pembangunan terbantut
F4 Negara kita akan terus di jajah
F5 Ekonomi Negara tidak akan berkembang
F6 Memudahkan campurtangan kuasa asing dengan menjajah Negara kita
Soalan 8
a.
Reaksi sabah
Sarawak terhadap pembentukan Malaysia
Sarawak
Parti pertama yang menyokong gagasan ini ialah
Parti Negara Sarawak (PANAS)
SNAP, BERJASA, PESAKA dan SCA menentang kerana mahukan kemerdekaan terlebih
dahulu
Parti ini kemudiannya menyokong
SUPP terus menentang
PANAS ,
SNAP , BERJASA , PESAKA dan SCA membentuk parti perikatan
menyokong gagasan ini
Sabah
Sebelum ini tiada parti
melahirkan parti-parti politik seperti UNKO,
USNO, parti Kaum Dusun , Parti Pasok Momugun ,Parti Bersatu , Parti Demokratik
Tujuan mengemukakan pandangan dan mendapatkan
sokongan
Kemudiannya membentuk parti perikatan Sbah
menyokong gagasan ini
menuntut 20 perkara untuk dimasukkan dalam
perlembagaan Malaysia
Inginkan kemerdekaan terlebih dahulu
b.
Usaha
mendapat sokongan penduduk Sarawak dan sabah terhadap pembentukan Malaysia
Mengadakan lawatan ke Sarawak dan Sabah untuk
menjelaskan tentang penubuhan Malaysia
Mengadakan rundingan antara pegawai kanan
Persekutuan Tanah Melayu dengan pegawai British di Sarawak dan Sabah
Menubuhkan Jawatankuasa Perunding Perpaduan
Kaum (JPPK).
Mengadakan mesyuarat Jawatankuasa Perunding
Perpaduan Kaum mengumpulkan pandangan tentang pembentukan Malaysia.
Mengemukakan memorandum kepada Suruhanjaya
Cobbold yang mengandungi pandangan rakyat Sarawak dan Sabah untuk dimasukkan
dalam perlembagaan.
Menubuhkan Suruhanjaya Cobbold untuk meninjau
pandangan rakyat Sarawak dan Sabah tentang gagasan Malaysia.
Menubuhkan Jawatankuasa Antara Kerajaan (JAK)
untuk memperincikan cadangan-cadangan Suruhanjaya Cobbold.
Jawatankuasa Antara Kerajaan mengunjungi
Sarawak dan Sabah untuk menerangkan penubuhan Malaysia.
JAK mengadakan mesyuarat mewajarkan kemasukan
Sarawak dan Sabah
ke dalam Malaysia dan membincang hak penduduk
Sarawak dan Sabah.
Setiausaha PBB menubuhkan perwakilan Malaysia
ke PBB untuk meninjau pendapat rakyat Sarawak dan Sabah
c.
Moral dalam
kejayaan pembentukan Malaysia
Soalan 9
Langkah –langkah
pemerintah Negara memertabatkan bahasa melayu
Kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
1957
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) ditubuhkan pada
tahun 1956
Pelancaran “Minggu Bahasa”untuk menggalakkan
penggunaan bahasa Melayu
Pelancaran “Bulan Bahasa” untuk menggalakkan
penggunaan bahasa Melayu
Slogan “Bahasa Jiwa Bangsa” dilancarkan pada tahun
1960
Menubuhkan sekolah menengah yang menggunakan
bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
seperti Sekolah Alam Shah, Sekolah Sri Puteri
dan Kolej Sultan Abdul Halim
Akta Bahasa Kebangsaan diluluskan pada tahun
1967 untuk mengukuhkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
Pada tahun 1970, bahasa pengantar di sekolah
rendah Inggeris ditukar kepada
bahasa kebangsaan secara berperingkat-peringkat
Penubuhan
Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1977 yang menggunakan bahasa
Melayu sebagai pengantar
Mulai tahun 1982, bahasa Melayu dijadikan
bahasa pengantar di semua sekolah menggantikan bahasa Inggeris
Bahasa Melayu mula digunakan di mahkamah pada
tahun 1990
a.
Matlamat kerajaan
dalam dasar kebudayaan kebangsaan
Menjadi panduan dalam membentuk dan mengekalkan
identiti negara Malaysia
Memperkukuhkan perpaduan melalui kebudayaan
Memupuk dan memelihara keperibadian kebangsaan
Memperkaya dan mempertingkatkan kualiti
kehidupan dari aspek kemanusiaan dan kerohanian seimbang dengan pembangunan
sosioekonomi
Kebudayaan rakyat asal rantau Melayu sebagai
tunjang
Unsur kebudayaan lain yang wajar dan sesuai
boleh diterima
Islam sebagai unsur yang terpenting
b.
Langkah yang
boleh dilaksanakan supaya sukan memupuk perpaduan
Penyertaan dalam bidang sukan tanpa mengira
ideologi
Dapat menyemarakkan semangat patriotik di
kalangan rakyat
Aktiviti sukan terbuka kepada semua yang
berminat tanpa mengira kaum
Sukan dijadikan aktiviti kokurikulum di
peringkat sekolah
Majlis Sukan Sekolah-Sekolah (MSSS) ditubuhkan
pada peringkat daerah, negeri dan kebangsaan untuk menggalakkan aktiviti sukan
Sukan Malaysia (SUKMA) yang diadakan dua tahun
sekali berperanan mengeratkan perpaduan antara kaum dan hubungan antara negeri
Soalan tambahan
Soalan 10
a.
Sebab
tercetusnya perang dunia pertama
Berlaku disebabkan kemunculan
nasionalisme di Eropah
|
Negara-negara kecil di Eropah bersatu membentuk sebuah
negara bangsa lebih besar
|
Kuasa-kuasa besar ini saling berlumba-lumba untuk
mendapatkan tanah jajahan
|
Nasionalisme yang kuat menyebabkan kuasa besar ini
sanggup berperang untuk membuktikan kekuasaan masing-masing
|
Wujud pakatan negara-negara
Eropah
|
Pakatan Kuasa Tengah terdiri Jerman, Austria-Hungry dan
Itali
|
Pakatan Bertiga terdiri Britain , Peranchis dan Rusia
|
Persaingan antara kedua-dua pakatan ini mengancam
perimbangan kuasa dunia yang wujud pada masa itu
|
Persaingan kuasa-kuasa besar
merebut peluang ekonomi
|
Bersaing untuk mendapatkan tanah jajahan untuk
mendapatkan bahan mentah
|
Bersaing untuk memasarkan barang keluaran mereka
|
Archduke Franz Ferdinand pewaris takhta Austria-Hungary dan
isterinya dibunuh oleh pengganas Serbia
|
b. Peristiwa
perang dunia pertama
Austria yang mendapat sokongan Jerman mengisytiharkan
perang terhadap Serbia
|
Serbia pula disokong oleh sekutunya Rusia dan Peranchis
|
Serangan Jerman terhadap
Peranchis
|
Jerman yang menyerang Perancis melalui negara
berkecuali Belgium menimbulkan kemarahan Britain.
|
Britain meminta bantuan Amerika Syarikat menentang
Jerman
|
Jerman menyerang kapal dagang Amerika Syarikat menyebabkan
Amerika turut terlibat dalam perang itu
|
c. Kesan
Perang dunia pertama
Menamatkan pemerintahan beraja di Eropah
|
Membawa kepada
Persidangan Damai (Jun 1919) memeterai Perjanjian Versailles
|
Penubuhan Liga Bangsa[1919)
|
Mengubah peta Eropah
|
Pembentukan negara baharu di Eropah seperti Poland
|
Negara-negara
yang berperang mengalami inflasi
|
Menanggung hutang peperangan yang tinggi kerana perbelanjaan
perang yang besar
|
Di akhir perang Pakatan Bertiga membelanjakan US$125
bilion
|
Perikatan Kuasa Tengah membelanjakan US$60 bilion
|
Membawa kepada masalah pengangguran
|
Pasaran dunia diambil alih oleh Amerika Syarikat dan
Jepun
|
Keadaan ini
telah memberi kesan kepada negara Eropah terutama Britain
|
Britain kehilangan 1/3 daripada perdagangan luarnya
|
Kematian yang tinggi iaitu 8.5 juta orang
|
Kemusnahan harta benda
|
d. Usaha untuk
mengelakkan peperangan
Mematuhi dan mengamalkan undang-undang
|
Menghormati dan tidak mencabar hak orang lain
|
Menanam kesedaran pentingnya keamanan
|
Mengutamakan keharmonian kaum
|
Berbaik-baik dengan semua negara
|
Mengadakan hubungan diplomatik dengan negara luar
|
Mematuhi matlamat Piagam PBB
|
Berbaik-baik dengan semua negara tanpa mengira ideologi
|
Kerjasama di peringkat antarabangsa
|
Bersama-sama menentang keganasan
|
Meningkatkan taraf hidup rakyat
|
Terima mana-mana jawapan calon yang munasabah
|
e. Asean dalam
konsep Zophan
Deklarasi
Kuala Lumpur.
Di dalam deklarasi tersebut negara anggota
ASEAN telah sepakat mengisytiharkan negara-negara ASEAN sebagai zon aman, bebas
dan berkecuali.
Ia juga dikenali sebagai Zone Of Peace,
Free and Neutrality ( ZOPFAN ).
Tujuan Zopfan
·
Mengekalkan keamanan dan kestabilan politik di
rantau Asia Tenggara
·
Tidak bersekongkol dengan mana-mana blok Barat
atau timur bagi mengelakkan campurtangan kuasa-kuasa besar
Konsep ZOPFAN ini teruji apabila Vietnam
menceroboh Kempuchea
ASEAN mesyuarat bagi membentuk kerajaan
Demokratik Campuran Kampuchea di bawah
pimpinan Putera Norodom Sihanouk.
Mesyuarat tersebut telah dijalankan di
Kuala Lumpur pada tahun 1982 dan hasilnya Vietnam telah bersetuju dengan cadangan
tersebut.
Mesyuarat-Mesyuarat Menteri Luar ASEAN
telah bersetuju bahawa Asean adalah Zon yang bebas daripada Senjata Nuklear.
Rantau ini tidak membenarkan mana-mana
kapal menggunkan perairan dan kemudahan pelabuhannya untuk mengangkut bahan
atau senjata nuklear.
Pengisytiharkan ini menunjukkan kepada dunia akan komitmen
negara-negara anggota ASEAN terhadap konsep ZOPFANSumber Panas
Tiada ulasan:
Catat Ulasan